انجمن روابط عمومی ایران

حضور برنا گستران دانش در  یکصد و نود و سومین نشست علمی تخصصی انجمن روابط عمومی ایران

 

یکصدو نود و سومین نشست علمی تخصصی انجمن روابط عمومی ایران روز سه شنبه 2 شهریورماه سال جاری با موضوع  ” مسئولیت اجتماعی، DNA جدید روابط عمومی ” در سالن اجتماعات پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی برگزار شد و شرکت برنا گستران دانش با اهدافی چون روابط عمومی الکترونیک راهی سهل برای تحقق هر چه بهتر و سریعتر مسئولیت های اجتماعی سازمان ها در این نشست شرکت نموده است.شرکت برنا گستران دانش بر این باور است که یکپارچه سازی سیستم های اطلاع رسانی به شکل مدیریت و زمانبندی نمایشگرها از یک نقطه خلاقیتی ژرف را  در مسئولیت اجتماعی نوآوری را در پی دارد.

صد و نود و سومین نشست انجمن روابط عمومی
صد و نود و سومین نشست انجمن روابط عمومی

سخنرانان این نشست: آقای “غلامرضا کاظمی دینان” رئیس انجمن روابط عمومی ایران و هم چنین سخنران علمی این نشست ” تایماز سید مصطفایی ” مشاور کمیسیون حاکمیت و مسئولیت اجتماعی شرکتی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و مدیر عامل شرکت همراه مدیریت آرمانی بود.

در ابتدای نشست ” غلامرضا کاظمی دینان ” با اشاره به فعالیت های اخیر انجمن گفت: در ماه گذشته نشست هایی با نهاد ها و ارگان ها داشتیم از جمله نشستی با موسسه آموزش عالی”  پارسان  دانش گستر ” و تفاهم نامه ای ما بین این موسسه  و انجمن منعقد شد، طی آن کلاس های مرتبط با دپارتمان “رسانه و هنر” که با در نظر گرفتن امتیازاتی برای اعضای انجمن برگزارخواهد شد.

نشست انجمن روابط عمومی
نشست انجمن روابط عمومی

مسئولیت اجتماعی، پارادایم فکری غالب بر سازمان ها

سید مصطفایی در بخش نخست سخنان خود گفت: امروزه مسئولیت اجتماعی به شکل پارادایمی غالب بر تمام شرکت ها، روابط عمومی ها، مدیران ارشد و.. مطرح شده است. یک روابط عمومی پویا، مفهوم اشتراک گذاری را خوب می داند و دانش خود را با دیگران به اشتراک می گذارد و پاسخگویی به سوالات را جز اهداف خود می داند، ذهنی باز و پذیرا دارد و سعی دارد با همه آشنا شده و ارتباط گیرد، این موارد جزء شاخص های مهم یک روابط عمومی پویا است.

وی در ادامه گفت: ما در دنیایی زندگی می کنیم که تعادلی در آن وجود ندارد و تا زمانی که پاردایم فکری ( چارچوب فکری ) خود را نسبت به مسئولیت اجتماعی تغییر ندهیم دچار روزمرگی خواهیم شد. دکتر استفان کاوی در این باره می گوید؛ تا حقیقت موضوعی را به درستی درک نکیند، پارادیم فکری شما تغییر نخواهد کرد و لذا از طرز فکری مبتنی برتجربه و یا آزمون و خطا برخوردارید. تغییر پاردایم فکری یکی از ویژگی های مهم روابط عمومی ها است. برای ایجاد تحول در مسئولیت اجتماعی، نیاز به نهادینه کردن فرهنگ مسئولیت اجتماعی است و باید مدیران به این باور برسند که مسئولیت اجتماعی یک ضرورت است. تحول در مسئولیت اجتماعی نیاز به نیروهای نخبه دارد. نیازهای اجتماعی ، فرصت های کسب و کار،  دارایی ها و تخصص های شرکت در یک نقطه همدیگر را قطع می کنند که فرصت های خلق ارزش مشترک ( CSP ) نامیده می شود. این فصل مشترک،  مسئولیت بنگاه ها در قبال آسیب های اجتماعی، در قبال کارآفرینی، محیط زیست و عدم تعادل در بازار کار را بررسی می کند. ابعاد مسئولیت اجتماعی عبارت است از: رهبری و فرآیندهای درون سازمانی، بازار و صنعت، جامعه و کشور، محیط زیست و محیط کار و کارکنان.

نشست انجمن روابط عمومی ایران
نشست انجمن روابط عمومی ایران

مسئولیت اجتماعی سازمان باید در راستای وظایف آن سازمان باشد

مصطفایی در ادامه بحث خود گفت: مسئولیت اجتماعی می گوید، چگونه از طریق کسب و کار می توان ثروت  ایجاد کرد و آن را توسعه داد، این  توسعه و ثروت به معنای پول نیست. اعتبار، نگاه مشتری و تصویر ذهنی که ما در ذهن مخاطب خود بوجود می آوریم، ثروت و توسعه است. اساس اولیه مسئولیت اجتماعی، پاسخگویی است. مسئولیت اجتماعی یک استراتژی است نه ابزاری برای امور خیریه و ذی نفعان ما متوجه این موضوع خواهند بود. مسئولیت اجتماعی می تواند اعتبار، وفاداری و اعتماد را برای یک سازمان دنبال کند. خلاقیت در مسئولیت اجتماعی نوآوری را در پی دارد و روابط عمومی بهترین گزینه برای این کار هستند. وارد نمودن مفهوم مسئولیت اجتماعی به استراتژی  سازمان، تشکیل تیم یا کمیته CSR ، نگاهی کیفیت گرا به مسئولیت اجتماعی، از اهداف مسئولیت اجتماعی است.

وظیفه روابط عمومی ها در قبال مسئولیت اجتماعی

در پایان این نشست میزگردی با موضوع ” وظیفه روابط عمومی ها در قبال مسئولیت اجتماعی برگزار شد.

میرزابابا مطهری نژاد: سید مصطفایی در بحث مسئولیت اجتماعی  به جمله کلیدی اشاره کرد، با عنوان  ” مسئولیت اجتماعی سازمان ها باید در راستای وظایف سازمان ها باشد “. در اینجا با بیان مثالی این موضوع را تشریح کنم، به طور مثال: اگر سازمانی مدرسه سازی جزوظایف آن نباشد و کمک به ساختن مدرسه ای کند، این کمک ربطی به مسئولیت اجتماعی این سازمان ندارد. این کار کمکی است به انسان های مستعد و کم توان مالی تا بتوانند به تحصیلات خود ادامه دهند. با ملاحظه در نموداری که در این نشست ارائه شد، عمل به مسئولیت اجتماعی، یعنی اعتبار سازی و این اعتبار سازی موجب جلب اعتماد دیدگاه جامعه خواهد بود. زمانی که اعتماد سازی در جامعه رخ داد وفاد داری مخاطبان را به دنبال خواهد داشت. روابط عمومی ها تنها نهادی هستند که می توانند در سازمان ها مدیریت را متوجه مسئولیت اجتماعی کنند. مسئولیت اجتماعی، موضوعی نو و حساس است و شناخت مصدایق مسئولیت های اجتماعی نیاز به تحقیقات کارشناسی دارد.دانشگاه ها باید به دانشجویان خود در حین تحصیل مهارتهای لازم را انتقال داده  و با ایجاد “کارگاههای مختلف ” ، به جذب و اشتغال این دانشجویان کمک کنند.

شکیبافر (مدیر روابط عمومی همیاری های شهرداری ): در ادامه بحث به دو موضوع اشاره می کنم؛ نخست عینیت داشتن مسئولیت اجتماعی که جامعه هدف آن را لمس کند. با توجه به فعالیت من در حوزه شهرداری، این برای ما مهم است که شهروندان  مسئولیت اجتماعی را مشاهده و آن را لمس کند. اعتماد و وفاداری موضوع دیگری است که در حوزه فعالیت ما جایگاه ویژه ای دارد.

نشست انجمن روابط عمومی ایران
نشست انجمن روابط عمومی ایران

آیا سازمان ها به وظایف مسئولیت اجتماعی خود عمل کردند

سید مصطفایی: متاسفانه  در کشور، فرهنگ مسئولیت اجتماعی، فرهنگ سازی نشده و با اخلاق کسب و کار و الزامات اشتباه در نظر گرفته شده است. در ابتدا باید شاخص های کلیدی برای ما محرض شود  و سپس با استراتژی ها تطبیق داده و به آن عمل کنیم و در پایان از آن گزارشی جامع تهیه کنیم.

در پایان لوح عضویت افتخاری انجمن روابط عمومی ایران توسط کاظمی دینان به تایماز سید مصطفایی اهدا شد.

شرکت برنا گستران دانش