دیجیتال ساینیج
(روابط عمومی)
دیجیتال ساینیج

روابط عمومی الکترونیک چیست؟

روابط عمومی الکترونیک واحد اصلی ارتباط سازمان ها با مخاطبین است و در عصر انفجار اطلاعات، باید اولین واحد در دسترسی به شبکه های ارتباطی محلی، ملی و جهانی باشد. در بستر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات  در کل، دولت الکترونیکی(ES)  به صورت خاص، باید جایگاه (روابط عمومی) ها به صورت ویژه ای دیده شود تا بستر رشد و توسعه در سایر عرصه ها فراهم گردد.

روابط عمومی الکترونیک ها به دلایلی باید بتوانند گام به گام و در عین حال با سرعتی قابل قبول، روش‌های سنتی را خارج کرده و با استفاده از ابزار الکترونیک( دیجیتال ساینیج )، وظایف خود را انجام دهند; چرا که مخاطب امروز با مخاطب دیروز متفاوت است. مخاطبان امروزی، خود به دنبال اطلاعات رفته و منتظر دریافت اطلاعات از دیگران نیستند، بنابراین روابط عمومی الکترونیک ها باید بتوانند با استفاده از شیوه‌های نوین، اطلاعات لازم مخاطب را در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیار وی قرار دهند.

روابط عمومی الکترونیک
روابط عمومی الکترونیک

دیجیتال ساینیج

سیستم دیجیتال  این امکان را به ما می دهد تا بتوانیم روشهای سنتی را کنار گذاشته و وارد عصر جدید شویم و اطلاعات لازم را در سریترین زمان به کاربر می رساند.

حجم وسیع اطلاعات و داده‌های گسترده که هر روزه نیز بر میزان آن افزوده می‌شود، یکی دیگر از الزامات حرکت به سمت روابط عمومی الکترونیک محسوب می‌شود، چرا که روش‌های سنتی قادر به دسته‌بندی و ایجاد امکان دسترسی به حجم بالای داده‌های سازمان‌های اجتماعی، اقتصادی فرهنگی و خدماتی و … نیستند و تنها روابط عمومی الکترونیک( دیجیتال ساینیج ) می‌تواند با استفاده از فناوری‌های نوین این علم، این مشکل را مرتفع کند.
عصر ارتباطات و اطلاعات، شرایط بین‌المللی و بهره‌گیری از رایانه و اینترنت در معادلات بین‌المللی، دیگر ضرورت اجتناب‌ناپذیر پرداختن به روابط عمومی دیجیتال ساینیجاست، به گونه‌ای که دیگر نمی‌توان اطلاعات دنیا را از طریق اینترنت دریافت کرد و با روش‌های سنتی و معمول به آن‌ها پاسخ داد. در چنین شرایطی تنها از طریق روابط عمومی الکترونیک، تعامل‌ با کشورهای دنیا قابل توسعه بوده و می‌توان به آن عمق بخشید.
در این جا باید یادآور شد، حرکت آزاد اطلاعات و آگاهی‌رسانی همگانی و توسعه انسانی، قدرت‌بخشی مردم و مشارکت بیشتر آن‌ها در فرایند تصمیم‌سازی، کاستن از تنش‌ها و مخاصمه‌های قومی، منطقه‌ای و بین‌المللی، ارتقای سطح سواد عمومی و … نتیجه بهره‌گیری صحیح از فنآوری‌های نوین اطلاعاتی (IT) است.
با ورود به دنیای جدید که در آن اینترنت حرف اصلی را می‏زند، روابط عمومی الکترونیک مسوولیت‏هایی تازه می‏یابد که عمده‌ترین آن‌ها به شرح زیر است؛
1- اطلاع‌یابی که در این مرحله تهیه و تولید اطلاعات انجام می‏گیرد.
2- اطلاع‌شناسی که مرحله تدوین و تنظیم اطلاعات است.
3- اطلاع‌رسانی که مرحله توزیع و تبیین اطلاعات است.

 

نقش افرینی
(روابط عمومی)

 

نقش آینده نگری

هدف از آینده نگری، محاسبه یا پیشگویی برخی از رویدادها یا شرایط آتی است . آینده نگری به مدیر کمک می کند تا شرایط آینده را به خوبی بشناسد و برای مشکلاتی که در راهند، چاره اندیشی کند. به بیان دیگر هدف اصلی آینده نگری، کسب آگاهی دربارۀ رویداد های نا معلومی است که احتمالاً در آینده روی خواهد داد. با پیش بینی اتفاقات آینده و مطالعۀ منطقی و تحلیل اطلاعات موجود، می توان آگاهانه به استقبال آینده رفت. در واقع آینده نگری علم یا هنری است که با استفاده از اطلاعات تاریخی و شیوه های کمی و کیفی، آینده را مورد تحلیل قرار می دهد.

با توجه به تحولات سریع و متنوع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که در محیط پیرامون سازمان رخ می دهد، لازم است در درون سازمان، مکانیزمی طراحی شود که بتوان به موقع تحولات را پیش بینی و استراتژی مناسبی برای مدیریت بر محیط تدوین کرد. بدین منظور، جایگاهی که در آن می توان در این زمینه سرمایه گذاری کرد، روابط عمومی الکترونیک است به طور کلی، دیجیتال ساینیج در نقش آینده نگری، لازم است در زمینه های زیر فعالیت کند:

کسب آگاهی دربارۀ حوادث نا معلوم که رخ خواهد داد.

تحلیل اطلاعات محیطی در زمینه های مختلف

پیش بینی های عالمانه دربارۀ تحولات محیط و اثرات آن بر سازمان

تقویت افق شناسی

برنامه نویسی برای آینده

آینده گزینی و به دنبال آن آینده سازی برای سازمان

بی شک انعکاس واقعیت های اجتماعی ایجاد و تحرک ، نشاط ، خلاقیت و نوآوری و عناصر موثر در زندگی بشریت از شیوه های رسانه ای و هنری به مراتب در دنیای کنونی اثر گذارتر و نفوذ ناپذیرتر خواهد بود و این امر خطیر امروز به بعهده همه دست اندکاران همین رسانه ملی می باشد.

جهان امروز جهان ارتباطات و رسانه هاست، رسانه ها به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی کارکرد انتقال فرهنگ هاو ارزش های جامعه را برعهده دارند.

روابط عمومی الکترونیک:

روابط عمومی الکترونیک دیجیتال ساینیج، روش به کار گرفتن فن آوری جدید ارتباطی و رسانه های نوین اطلاع رسانی برای ارایه خدمات منطبق برخواسته ها و نیازهای مخاطبان به طور لحظه ای (online) به منظور تحقق بخشیدن به هدف های روابط عمومی الکترونیک است. سرعت اطلاع رسانی، اصلی ترین عامل است که روابط عمومی الکترونیک دیجیتال ساینیج را از (روابط عمومی) سنتی تمایز می بخشد.

روابط عمومی الکترونیک دیجیتال ساینیچ به ابزار الکترونیکی (سخت افزار) مهارت الکترونیکی (نیروی انسانی آموزش دیده) و دانش الکترونیکی (نرم افزار) نیاز دارد. شفافیت بیشتر، زبان ساده تر و سرعت بیشتر در تولید و توزیع اطلاعات در این نوع روابط عمومی الکترونیک توصیه می شود.

ضرورت و اهمیت روابط عمومی الکترونیک دیجیتال ساینیج :

با توجه به ویژگیهای عصر جدید و ضرورت سرعت بالای نقل و انتقال اطلاعات و با توجه به پویایی و تغییر و تحول سریع روندهای مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و شکل گیری پدیده جهانی شدن و کمرنگ شدن عنصر مکان و جغرافیا، توسعه روابط عمومی الکترونیک دیجیتال ساینیجیک ضرورت می باشد. در مجموع عوامل مختلفی این ضرورت را عینی ساخته که برخی از آنها عبارتند از:

1-    افزایش حجم اطلاعات مورد تقاضای مردم.

2-    افزایش خدمات قابل ارائه به مردم.

3-    تقویت روند شکل گیری رسانه های تعاملی.

4-    توسعه روزنامه نگاری الکترونیکی.

5-    ویژگیهای جدید بازار، استفاده از مخابرات و الکترونیک در تجارت.

6-    رشد و شکل گیری موسسات مشاور.

7-    گسترش و ارتقاء نیازها، خواسته ها و انتظارات مخاطبان متناسب با شرایط روز.

8-    افزایش سرعت اطلاع رسانی.

 

(روابط عمومی)
دیجیتال ساینیج

در پایان:

روابط عمومی الکترونیک مبتنی بر فن آوری اطلاعات و ارتباطات نیاز ضروری هر سازمانی می باشد. زیرا با توسعه دولت الکترونیک، نیاز به اطلاع رسانی سریع دقیق و کم هزینه ضروری می باشد. به لحاظ تئوریک رابطه دولت الکترونیک و روابط عمومی الکترونیک  رابطه تکوینی است نه تاسیسی. به این معنی که دولت الکترونیک برای توسعه و استقرار خود نیازمند (روابط عمومی) الکترونیک هست و (روابط عمومی) الکترونیک هم در بستر یک دولت الکترونیک شکل می گیرد.

آنچه که اهمیت دارد این است که با توجه به آهنگ سریع رشد و تحول تکنولوژیهای اطلاعاتی و ارتباطاتی کارکردها و ابزارهای سنتی روابط عمومی الکترونیک باید با این تکنولوژیها هماهنگ و همسو گردد و این تطابق و هماهنگی باید در بستر فرهنگ سازی، آموزش و تغییر نگرش ها امکان پذیر است .

Borna