روابط عمومي ديجيتال یک بخش اساسی از استراتژیهای موفق بازاریابی امروز است.که همواره برای ترویج و حمایت از یک شرکت مهم بوده است.
اما هرگز به اندازهای که در عصر دیجیتال اهمیت پیدا کرده است مهم نبود.
روابط عمومي ديجيتال (DPR) به استفاده از فناوریهای دیجیتال و اجتماعی برای مدیریت آگاهی و درک شهرت یک شرکت و سازمان از طریق نفوذ هدفمند در رسانههای دیجیتال میپردازد.
روابط عمومي ديجيتال عبارت از ترکیب روابط عمومی سنتی با بازاریابی محتوا، رسانههای اجتماعی و جستجو است. به عبارت دیگر در روابط عمومي ديجيتال متون تولیدی و محتوای مورد نظر از فرمت معمولی چاپی به فرمت صفر و یک تبدیل میشوند. به طور خلاصه روابط عمومي ديجيتال تولید محتوا، ذخیرهسازی و انتقال آن به صورت دیجیتال است، محتوا مانند روابط عمومی سنتی است اما قابلیت جستجو برای مطالب وجود دارد
شايد بتوان گفت بعد از پروسه تبديل روابط عمومي سنتي به روابط عمومي الكترونيك، انجام فعاليتها در چارچوب روابط عمومي ديجيتال، دومين گام بنيادي در اين راستا تلقي ميشود. در روابط عمومي ديجيتال متون توليدي و محتواي مورد نظر Contents از فرمت معمولي چاپي “printed” به فرمت صفر و يك تبديل و به عبارت ديگر در اين حالت، صفحات pdf تبديل به صفحات HTML ميشوند. در روابط عمومي ديجيتال هنوز محتواها همان محتواهاي روابط عمومي سنتي هستند با اين تفاوت كه قابليت جستجو (Search) و كپي مطالب به صورت Text براي مخاطب وجود دارد.
برخي از اسناد، نامهها، فرمها و تقاضاها به وسيله ابزارهايي نظير Email امكان ارسال و نقل و انتقال دارند، اما جهت فعاليت هنوز يك طرفه است؛ يعني هنوز ارتباط فرد به فرد يا چهره به چهره در فضاي سايبر، برقرار نشده است و همه چيز در يك چارچوب به شدت بوروكراتيك و مطابق ضوابط حاكم بر فضاي رسمي و اداري روابط عموميها صورت ميگيرد.
اصول روابط عمومی کاملا یکسان است و تفاوت آن با روابط عمومي ديجيتال این است که در روابط عمومی دیجیتال مخاطبان برای یک دورهی طولانی از زمان هستند، چرا که توزیعها مانند چاپهای سنتی نیست.
آمار نشان میدهند که 36 میلیون نفر در بریتانیا به صورت روزانه از اینترنت استفاده میکنند، به این معنی که شما میتوانید اخبار را بیشتر و سریعتر از همیشه گسترش دهید. روابط عمومي ديجيتال میتواند اطلاعات ارزشمندی پیرامون برنامهها و فعالیتهای سازمان ارائه دهد.
روابط عمومي ديجيتال از رسانههای معمولی بازاریابی دیجیتال به منظور مدیریت اعتبار خود استفاده میکنند. تبدیل اخبار به مکالمات و دور زدن رسانهها و صحبت با مخاطبان هدف آنلاین به صورت مستقیم است. ما میتوانیم از رسانههای اجتماعی، وبلاگها، بررسیها و محتوا برای ایجاد گفتگو و مکالمات استفاده کنیم.
به عنوان مثال اگر شما تولیدکننده یک پروژه ابتکاری جدید هستید، روابط عمومي ديجيتال به این معنی است که علاوه بر اینکه این نوآوری را در رسانههایی مثل روزنامه، مجلات و غیره به اشتراک میگذارید آن را در وبسایت خود نیز آپلود کنید و از طریق کانالهای رسانههای اجتماعی آن را ترویج بدهید. در نتیجه شما نتیجه کار خود را با دوستان و افراد همسان در صنعت خودتان به اشتراک میگذارید و مشتریان بالقوه بدست خواهید آورید.
از کدام تاکتیک روابط عمومي ديجيتال استفاده کنیم؟
یکی از بهترین و کارآمد ترین نمونه های روابط عمومي ديجيتال استفاده از تکنولوژی دیجیتال ساینیج که عبارت است از یک سیستم مرکب از سخت افزارها و نرم افزارهای تخصصی که امکان نمایش طیف گسترده ای از اطلاعات را با کاربری های متنوع در بستر شبکه فراهم می نماید.
امتيازات و امكانات سيستم دیجیتال ساینیج چیست؟
1- كاهش قابل توجه هزينه تبليغات
2- كاهش هزينههاي جاري سازمان
3- امكان نمايش انواع فايلهاي صوتي و تصويري
4- نمايش اطلاعات پویا به صورت خودكار
5- دسترسي به محتويات يك يا چند نمايشگر از راه دور
6- ارسال محتواي قابل نمايش براي نمايشگرها با حداقل پهناي باند
7- امكان برپايي دیجیتال ساینیج به صورت تعاملی براي پخش محتواي مورد نظر بينندگان
8- نمايش اطلاعات مجزا روي نمايشگرهاي خاص
9- نمايش اخبار، عكس، فيلم، موسيقي، صفحات اينترنتي و از اين دست به صورت تركيبي
10- به روز رساني محتويات يك يا چند نمايشگر به صورت كاملا خودكار
کاربردهای نرم افزار برنا رسانه برای یک سازمان بزرگ چیست؟
• اطلاع رسانی درون سازمانی در ساختمان ستاد مرکزی
• اطلاع رسانی درون سازمانی در شرکتهای وابسته
• اطلاع رسانی به مراجعین در راستای تکریم ارباب رجوع، معرفی خط مشی سازمان و مانند آن
• نمایش انواع مصوبات و آیین نامههای جدید سازمانی
• امکان نمایش اطلاعات مربوط به رویدادهای سازمانی مانند سفرهای استانی، افتتاح طرحها و یا بازدید مقامات
• امکان نمایش قالب و محتوای ویژه مذهبی در ایام ویژه اعیاد یا سوگواریها
• قابلیت معرفی تغییرات نمودار سازمانی، عزل و نصب، ارتقا مدیران، ترکیب یا ادغام دپارتمانها و …
• قابلیت تبریک به همکاران به مناسبت روز تولد، یا سالروز آغاز همکاری، همچنین تسلیت درگذشت بستگان.
• نمایش طرحهای ملی و ویژه
• پخش ویدئوهای آنلاین مربوط به مراسم خاص ( تودیع و معارفه) – ویدئو کنفرانس یکطرفه
• پخش شبکه های دیجیتال رادیو و تلویزیون
• پخش محتوای ویژه خبری
• پخش آگهیهای خاص سازمانی
• نمایش بریده جراید روزنامه های صبح به صورت اتوماتیک
• قابلیت پخش تصاویر و محتوای خاص به صورت گروهی و یا منحصراً استانی
• امکان نمایش ویدئوهای تولید شده در شرکتهای زیر مجموعه
• نمایش ساعت و تقویم
• نمایش اسلایدها و عکسهای عمومی و تخصصی به صورت متوالی
• استفاده از پس زمینه و لوگوی ویژه جهت جلب توجه و برندینگ سازمانی
• پخش محتوای مربوط به سلامت
• استفاده از دهها محتوای تخصصی سازمانی به صورت سراسری یا منطقهای
• پشتیبانی کامل از متن روان فارسی و انگلیسی با قابلیت انتخاب فونت و رنگ و جهت حرکت
• افزایش حس همکاری و ارتقاء روحیه تیمی از طریق نمایش محتوای آموزشی
• استفاده از محتوای تخصصی پزشکی جهت ارتقای سلامت پرسنل (توصیههای رژیم غذایی، طب کار و …)
روابط عمومی دیجیتالبرنا گستران دانش