تکنولوژی دیجیتال ساینیج

 تکنولوژی دیجیتال ساینیج

دیجیتال ساینیج، تهیه برنامه برای رادیو و تلویزیون، مدیریت محتویات و تکنیک توزیع، همگی فنون اصلی ای هستند که در پس دیجیتال ساینیج ها نهفته اند و آنرا پیچیده می کنند.

خلاصه اینکه این تکنولوژی متشکل از درک این مطلب است که دیجیتال ساینیج چطور کار می کند؟ چطور می تواند بی درنگ محتویات را ارائه دهد؟ به صورت های مختلف (ویدئو، انیمیشن، داده، عکس، صوت و پاورپوینت) وجود داشته باشد؟ و همه آنها به طور همزمان در چندین منطقه ارائه شوند؟

این پدیده تقریباً بی شباهت به آن چیزی که در اینترنت مشاهده  می کند نیست. تنها چیزی که تفاوت دارد این است که در دیجیتال ساینیج مخاطب نیازی به اینترنت ندارد.

موضوع تکنیکی مهم دیگر ورود دیجیتال ساینیج در کنار خانواده ها بود. روندی که متخصصان معتقدند روز به روز دارد به هدف نزدیکتر می شود. شرکت هایی مثل Kodak سیستمی خانگی را در قالب دیجیتال ساینیج گسترش دادند مانند همان چیزی که در تصویر 1.1 مشاهده می کنید.

1.1
تصویر1.1

تصویر 1.1_ دیجیتال ساینیج حتی در خانه هم کاربرد دارد. در این مورد دیجیتال ساین ایج به شکل یک قاب عکس طراحی شده است و به منظور تعویض نمایش عکس ها.

یکی دیگر از جنبه های مهم دیجیتال ساینیج تفاوت آن با تلویزیون های قدیمی و اینترنت است. دیجیتال ساینیج علاوه بر انعطاف پذیری می تواند فایل های در زمانی، نزدیک به زمان و بی زمانی، را به صورت یک جا علاوه بر فایل هایی که از منابع مختلف دریافت می کند، ارائه دهد. به علاوه هدف بیشتر دیجیتال ساینیج های امروزه ارائه اطلاعات و خدمات به مخاطبان در حال حرکت و تردد است، در حالیکه مخاطبان تلویزیونهای قدیمی هنوز هم در خانه و به صورت ثابت به تماشای آن می نشینند. در پایان در حالیکه بیشتر مضامین تلویزیون از یک استادیوی نزدیک پخش می شود، مضامین دیجیتال ساینیج از یک مدیا پلیر، PC (کامپیوتر کوچک و قابل حمل و نقل) و یا یک سرور که در مکانی دور یا نزدیک نصب شده است، ارائه می شود. نکته قابل ذکر آنست که بیشتر مضامینی که در بالا ذکر شده تفاوت دیجیتال ساینیج را با اینترنت نیز به همان اندازه نشان می دهد، در حالی که دومی (اینترنت) رسانه کاملاً  تعاملی است.

محتوای دیجیتال ساینیج می تواند یکی از این سه نوع و یا ترکیبی از آنها باشد. و این همان چیزی است که کاربرد دیجیتال ساینیج را خاص و ویژه می کند. مثلاً: یک نمایشگر غول پیکر در یک استادیوم ورزشی نیاز به مطالب در زمانی (زنده) دارد در حالی که نمایشگری که دارد ویژگی های یک مخلوط کن را در فروشگاهی بزرگ نشان می دهد مضامینش بی زمان (قبلاً ضبط شده) است.

  • در زمانی: پخش زنده ای که بلافاصله به نمایش گذاشته می شود مثل اخبار ورزشی در استودیوم ها و اخبار مهم
  • نزدیک به زمان: داده هایی که به صورت خلاصه ذخیره می شوند تا از محل اصلی به جاهای مختلف نصب انتقال یابند مثل اطلاعات مربوط به سهام و کالاهای آماده عرضه این نوع داده ها ظرف چند دقیقه منتقل می شوند.
  • بی زمان: محتویاتی که ذخیره می شود و تا مدت ها بعد از تهیه هنوز هم قابل استفاده و در دسترس است مثل نمایش و تبلیغ محصولات و ساینیج های هدایتی.

عملکرد اصلی دیجیتال ساینیج در برگیرنده مضامینی است که مثلاً در خرده فروشی ها به صورت قیمت کالا نشان دادن و افزایش آنها است. سپس محتویات روی کامپیوتر و یا وب سایت ذخیره می شود و برقراری ارتباط و دخول به سیستم را برای کارمندان دست یافتنی می سازد. ارتباطی با سرعت بالا، خدمات دیجیتالی جامع، خطوط دیجیتالی مشترک، از طریق ماهواره  یا بی سیم. سپس فایل محتویات به برد کامپیوتر منتقل می شود (که به کارمندان کمک می کنند فایلی را که می خواهند در زمانی خاص و برای مخاطبان خاص انتخاب کنند.)

اطلاعات تکنیکی از دیجیتال ساینیج با درک این نکته که اغلب بهترین مضامین برگرفته از بی نهایت فایل مختلف که به صورت یک جا و هم زمان روی نمایشگرهای مشابه به نمایش گذاشته می شوند، گسترش داده می شود.

بنابراین توسعه دهندگان برنامه ها و مضامین می توانند نمایشگرها را به لایه ها، مناطق و محدوده های مختلف تقسیم کنند و هر کدام از آنها را خودشان نصب کنند و به طور همزمان آنها را با سایر محتویات که به صورت ویدئو، عکس، لوگو، انیمیشن و داده نشان داده می شود، تقارن و هماهنگ سازند.pc  (کامپیوتر های شخصی) و مدیا پلیرها برنامه های مختلفی را به کار می برند تا به نمایشگرها ملحق شوند. پتانسیل محتویات روی صفحه نمایشگر و خلاقیت هایی که در آن بکار برده می شود کاملا واضح است و بنابراین نمی تواند تغییر کند.

محتویات مشابه از طریق منابع مختلف ارائه می شود. این روزها کاست های VHS و سی دی ها و دی و دی ها جایگزین چیزهای شده اند که کمتر و کمتر نیازمند تلاش انسانها هستند. که می تواند شامل محتویاتی باشد که از منابع مختلف بدست می آید (مثلا اینترنت، pc، فایل های flash  memory، تلویزیونهایی با پروتکل اینترنت (IPTV)، ماهواره، رادیو، کابل، ارتباط از راه دور، شبکه های منطقه ای بی سیم و …). علاوه بر آن انعطاف پذیری های تکنیکی موجود به محتویات انعطاف بیشتری می دهد که آن انعطاف برپایه نیازهای منطقه و مخاطبان آن است. وجود ابزارهای تکنیکی تضمین کننده عدم هم پوشانی مضامین صوتی و تصویری است که ممکن است با هم در تضاد باشند و همین باعث سردرگمی مخاصبان گردد.

به علاوه، یک ضرب المثل صنعتی می گوید که هرجایی که تابلو اعلانات وجود دارد، آنجا می تواند یک دیجیتال ساینیج نصب شود و راههای زیادی هست که باعث جذابیت محتویات می شود مثلا می شود روی یک صفحه نمایش درآن واحد کلی عکس نشان داد و یا یک کانال تلویزیونی واقعی را روی آن نمایش داد (مثل تلویزیون کودکان در انگلیس) در واقع زیبایی دیجیتال ساینیج به این است که فراتر از ساینیج های کاغذی ای است زیرا دیجیتال ساین می تواند جای صدها، شاید هم هزاران ساین ایج کاغذی را که همگی ارائه دهند یک مضمون هستند بگیرد. علاوه بر این ها، از آنجایی که دیجیتال ساینیج به مشتریان مربوط می شود، به آنها این فرصت را می دهد که اطلاعات لازم را در مورد خدمات و کالاهایی که مورد نیازش است بدست آورد.

باتوجه به تکنولوژی نهفته در پس نمایشگرها، توسعه فلت پنل با سایز کوچک و رزولوشن (Resolution) بالایی که دارند، ساخت دیجیتال ساینیج را ممکن ساخته است. این نوع پنل ها شامل ال سی دی، پلاسما پروژکشن، ال ای دی (به علاوه نمایشگرهایی که در محیط خارج از خانه نصب می شود و نمایشگر های لمسی) و همچنین کاغذهای دیجیتالی پرتوافکن (electronic paper) هستند که بیشتر آنها برای استفاده در فضای بازاند.

شرکت برنا گستران دانش