محتوا

پروژه تولید محتوای دیجیتال ساینیج در دانشگاه بقیه الله(عج)

شرکت برنا گستران دانش سیستم دیجیتال ساینیج رادر تاریخ     8/11/13956   در دانشگاه بقیه الله نصب و راه اندازی کرد.

در فاز اول این پروژه سیستم دیجیتال ساینیج برنا در ساختمان آموزشی دانشگاه در طبقه همکف نصب گردید .

دانشگاه بقیه الله بخاطر پشتیبانی خوب و 24 ساعته شرکت برنا گستران درصدد این بود که ساینیج را در ساختمان های دیگر دانشگاه مثل فرهنگی و آموزشگاه نصب و راه اندازی کندو اطلاعات دانشگاه را در محیط دانشگاه از طریق ساینیج همگانی و یکپارچه کنند.

یکی از دغدغه های مشتریان ایجاد محتوای دیجیتال ساینیج هست که شرکت برنا گستران دانش این با در نظر گرفتن یه کار گروه گرافیکی متخصص در کنار مشتریان و حساسیت نسبت به خروجی تصویر متناسب با سلیقه سازمانی و به سازمان ها در این امر یاری می رساند.

شاخص های دهگانه تولید محتوای دیجیتال ساینیج

به نظر می رسد در زمینه تولید محتوای دیجیتال ساینیج با کیفیت و اثرگذار باید مولفه های ده گانه زیر موردنظر و ملاک عمل باشد:

1. تناسب محتوای دیجیتال ساینیج و مطالبات خاص مشتریان و مخاطبان
هر سازمان و نهادی به نسبت ماموریت ها و اهداف خاص خود و در دسته بندی حرفه ای مشتریان، مشتریان حقیقی و حقوقی خاص و ویژه ای دارد که در عین سودمندی و ارزش مادی و معنوی بیشتر، نیازها ومطالبات خاص خود را دارند و یا آورده و سرمایه معنوی و مادی آنان به گونه ای است که باید برای تولید محتوای دیجیتال ساینیج منطبق با نیازهای آن، برنامه ها و طرح های ویژه ای وجود داشته باشد. به طور مثال در سازمان اوقاف و امور خیریه، املاک و سرمایه های کلان و گسترده ای وجود دارند که اداره و مدیریت آن هم نیاز به نگاه ویژه و تدارک زمینه های خاصی دارد و این امر باید در همه مراحل تصمیم گیری و طراحی سازمانی و خصوصا در مورد تهیه محتوای دیجیتال ساینیج موردتوجه کامل قرار گیرد.

2. تناسب محتوای دیجیتال ساینیج و نیازهای روز جامعه
هر جامعه ای به تناسب سیر تاریخی خود و اتفاقات و حوادث طبیعی و غیر طبیعی در زمان های مختلف، وضعیت های گوناگون و مختلفی را تجربه می کند بویژه در دوره کنونی که بواسطه ارتباطات و فن آوری های اطلاعاتی، جهان کوچکتر شده است، شرایط و فرصت های خاصی فراهم شده است که باید در تولید محتوا مورد توجه قرار گیرد. مثلا در زمانه ای به دلایل خاص اجتماعی وقف در زمینه آب انبارهای بین راهی کاروان ها موضوعی مهم و حیاتی برای برخی جوامع بوده و یا در زمانه ای دیگر و با بروز جنگ های خانمانسوز مانند جنگ جهانی اول و دوم، نیازهایی از جنس توجه با ایتام و بازماندگان از جنگ مورد توجه قرار گرفته و نهادهایی صنعتی و خدماتی و یا از بین مردم عادی بخشی از املاک و سرمایه و دارایی خود را برای این موضوعات خاص وقف کرده اند. در زمانه کنونی هم حتما نیازها و زمینه های جدید برای این کار خیر هست که سازمانی مانند سازمان اوقاف و امور خیریه باید به این نیازها و ویژگی های خاص اجتماعی توجه کافی داشته باشد تا محتوای مناسب و موثری را برای آن تولید شود و البته این مورد خاص هم مانند بقیه موارد می تواند در سازمان های مختلف در زمینه تولید محتوا مورد توجه قرار گیرد.

3. تناسب محتوای دیجیتال ساینیج با اهداف و ماموریت های سازمانی
شکی نیست که هر سازمانی برای رسیدن به اهداف سازمانی و ماموریت های خود برنامه هایی دارد و تولید هر محتوایی از جنبه داخلی و سازمانی باید مورد توجه باشد و محتواهای تولید شده ضمن توجه به همه جوانب از این نظر هم تناسب لازم را داشته باشند. برای مثال، برگزاری مسابقات بین المللی قران کریم یکی از اهداف و برنامه های جاری و سالانه سازمان اوقاف و امور خیریه است که تلاش می شود ضمن رصد این رخداد مهم در دیگر کشورهای مسلمان، همواره محتوا های لازم را برای رشد و توسعه این اتفاق بزرگ قرانی تولید و توزیع گردد.

4. تناسب محتوای دیجیتال ساینیج با اهداف ویژه سازمانی
برخی اهداف ویژه سازمانی نیازمند تولید محتواهای خاص و ویژه هستند. یه طور مثال برای ترویج فرهنگ وقف و استفاده از ظرفیت رسانه های مختلف چند سالی است جشنواره وقف و رسانه برگزار می شود و خوشبختانه چنین اتفاقی خوبی در سازمان اوقاف و امور خیریه باعث شده است از ظرفیت رسانه ها برای ترویج و توسعه فرهنگ وقف استفاده شود و ضمنا برای تولید محتواهای مناسب، سازمان ها و مراکز رسانه ای مجرب و موفق را به خدمت بگیریم تا بتوانیم یک هدف ویژه سازمانی را که همان اطلاع رسانی و آگاه سای مخاطبان نسبت به فرهنگ پویای وقف و امور خیریه است تقویت و همچنین این اقدام، فضای مناسب و موثری را برای معرفی خدمات موثر واقفین و سازمان اوقاف و خیریه به عنوان یک سازمان خدمتگذار در این زمینه فراهم شد.

5. تناسب محتوای دیجیتال ساینیج و مخاطبان و مشتریان فرامرزی 
امروزه و در همیشه تاریخ ایرانیان مسلمانان خیری بوده اند و هستند که به مقتضای کار و شغل و یا حرفه و انتخاب خود در خارج از ایران زندگی می کنند و ضمنا علقه و رابطه عاطفی و نگاه خیر اندیشانه آنان نسبت به کشور و دین خود هرگز قطع نشده است و از سویی با نیات خیرخواهانه خود بخش ارزشمندی از سرمایه و املاک خود را در راه خیر وقف کرده اند. وجود چنین افراد خیر و نیک اندیشی و شرایط خاص آنان می طلببد که سازمان اوقاف و امور خیریه و یا هر سازمان دیگری که چنین همکاران و همراهانی را با خود دارد، توجه داشته باشد که باید در این زمینه هم محتواهای لازم را تولید کند و به گونه ای با استفاده از رسانه های مختلف به نیازها و مطالبات این همراهان پاسخ دهد که بتواند در این زمنیه هم به اهداف و ماموریت های خود جامه عمل بپوشاند و به همین دلیل است که رعایت تناسب محتوا با مخاطبان و مشتریان فرامرزی موضوعی مهم و با اهمیت است.

6. تناسب محتوای دیجیتال ساینیج با ارزش ها و ویزگی های دینی و فرهنگی جامعه
وقف و امور خیریه در دین مبین اسلام جایگاه خاص و ویژه ای دارد. از سویی دیگر آموزه ها و دستوران دینی ما زمینه مناسبی را برای این کار خیر و متبلور شدن نیات خیر مسلمانان در زمینه های متعدد اجتماعی فراهم کرده است و شرایط حقوقی، دینی و عرفی خاصی را برای آن مشخص و امتیازات و اختیارات خاص و ویژه ای را نیز برای خیرین و واقفین قائل شده است. از سویی دیگر وقف به عنوان میراثی ماندگار و زمینه ای پویا و توسعه محور می تواند همواره با توجه به نیازها ومقتضیات زمانه به سوی نیازها و خواسته های افراد نیازمند سوق پیدا کند. به همین جهت تهیه محتواهایی که متضمن توجه به ارزش های دینی و فرهنگی جامعه باشند نیز باید همواره مورد توجه قرار گیرد. شکی نیست که همه سازمان های فرهنگی و نهادهای اجتماعی و فعالان در زمینه کارهای خیر در تولید محتوا باید به چنین ارزش هایی توجه تام و تمام داشته باشند.

7. تناسب محتوای دیجیتال ساینیج با فن آوری های نوین و پیشرفت های علمی و تحقیقاتی
جهان امروز در تسخیر فن آوری های ارتباطی و اطلاعاتی است. زمینه ای ارزشمند که البته می تواند به عنوان فرصت و تهدید تلقی شود. اگر ما بتوانیم با تسلط و آشنایی به این فن آوری ها و بومی کردن آن، این ظرفیت های بزرگ را در خدمت اهداف شایسته و ارزنده خود قراردهیم و از آن در مسیر اهداف انسانی و الهی خود استفاده کنیم، قطعا فرصت های بوجود آمده تاثیر زیادی در توسعه و پیشرفت جامعه خواهدداشت.

8. تناسب محتوای دیجیتال ساینیج و پیام بر اساس رسانه موردنظر
این موضوع همان مواردی است که به طورمفصل بدان اشاره و مصادیقی هم در خصوص برخی موضوعات مطرح شد.

9. تناسب محتوای دیجیتال ساینیج و نیازهای مخاطب
این موضوع در معنای کلی خود بدان جهت مهم است که هر محتوایی علاوه بر انطباق با نیازهای سازمانی باید با نیازها و خواسته های منطقی مخاطب تناسب داشته باشد و اگر محتوایی بدون در نظر گرفتن نیازها و خواسته های مخاطبان آن تولید شود، اثربخشی و اثر گذاری لازم را نخواهد داشت.

10. تناسب محتوای دیجیتال ساینیج و چشم انداز آتی سازمان
هر سازمانی علاوه بر برنامه های کوتاه مدت و میان مدت خود، برنامه های درازمدتی هم دارد. در همین ارتباط باید توجه داشته باشیم که محتواهای تولید شده به عنوان موضوعی که مغز ارتباط سازمان و مشتری را رقم می زند علاوه بر برنامه های و نیازهای کوتاه مدت و میان مدت، نیازهای و برنامه های درازمدتی را که در چشم انداز آتی سازمان تصویر شده اند، محقق کند که همان گونه که در ابتدا هم اشاره شد، در همه این موارد ده گانه روابط عمومی به عنوان مدعی العموم در سازمان و وکیل سازمان در میان مردم و مخاطبان نقشی مهم و بی بدیل دارد.

دانشگاه بقیه الله نیز از این خدمات تولید محتوای دیجیتال ساینیج برای سیستم های اطلاع رسانی یکپارچه برنا رسانه شرکت برنا گستران دانش بهره مند شده است

 

طرح اولیه مورد استقبال دانشگاه قرار گرفته بود که از افتتاحیه تا تاریخ 17/05/1396 استفاده شده و با درخواست دانشگاه از شرکت برنا گستران دانش درخواست محتوا جدیدی برای دیجیتال ساینیج برنا رسانه دانشگاه با سلیقه سازمان طراحی شد که شرکت برنا طرح جدید خود را ارائه و مورد تایید دانشگاه قرار گرفت .

محتوا
محتوا دیجیتال ساینیج برنا رسانه

بعد از دریافت تاییدیه طرح از دانشگاه بقیه الله در تاریخ 17/05/1396 طرح اماده شده در نمایشگر های دیجیتال ساینیج دانشگاه بقیه الله به روز رسانی شد.

شرکت برنا گستران دانش